<<
Kapitel 8 >>
8:1 Arbejde der udføres uden bekymring for og uden begær og ønsker efter
vinding, men som helt udføres på grund af kærlighed eller på grund af
pligtfølelse, er yoga. En sådan yoga ødelægger menneskets dyriske natur, og
forandrer det til et guddommeligt væsen. Tjen andre ved at se dem som beslægtede
Atma’er. Det vil hjælpe dig til fremskridt; det vil redde dig fra at glide
tilbage fra det åndelige niveau, du har opnået. Tjeneste (seva) er langt mere
gavnligt end selv højtidelige løfter og tilbedelse (puja) Tjeneste opløser den
selviskhed, der latent findes i dig; den åbner hjertet; den får hjertet til at
blomstrer.
8:2 Derfor er arbejde udført uden ønsker og begær det højeste ideal for
mennesket, og når dets livs bolig opføres på dette fundament, gennem den
underfundige påvirkning af denne grundlæggende uselvisk tjeneste (nishkama
seva), vil dyderne samles i det. Tjeneste skal være det ydre udtryk for den
indre godhed. Efterhånden som du påtager dig mere og mere uselvisk tjeneste, vil
din bevidsthed udvide sig og blive dybere, og du vil klarere erkende din Atmiske
Virkelighed.
8:3 Dette Seva-ideal og tilskyndelsen til at praktisere det er selve hjertet i
uddannelse. Ren kærlighed, idealets hovedmanifestation - det er uddannelse.
Intet andet kan være det. Dem der gør noget godt for menneskeheden, elsker Gud
som sine kære børn. De er ideelle brødre for deres landsmænd. De fortjener og
opnår Atma’s bevidsthed.
8:4 Enhver der overdrager sin rigdom, styrke, intelligens og hengivenhed til
fremme for menneskehedens fremskridt, bør opfattes som en person, der bør æres.
Det er dem, der er født for et ædelt formål, og som overholder tjenestens
hellige løfte, og som ikke er besudlet af selviske tanker.
8:5 Den der er tilskyndet af en indre trang til at få andre til at gøre
fremskridt, og derfor vier sin rigdom, sine evner og sin intelligens og sin
position og status til dette formål, hun bliver i sandhed stor. En sådan person
er en betydningsfuld profet for verden. Hun svigter aldrig opfyldelsen af løftet
om uselvisk tjeneste. Den der er bevidst om sine grundlæggende pligter og
forpligtelser, og anvender sin tid på at udføre dem, vil være i den højeste
fred, ligegyldigt hvor hun er. Gennem hendes påvirkning vil hendes nabolag også
få del i denne fred.
8:6 Vidya tilskynder mennesket til at smide dets lille ego ind i offerilden og
udfylde pladsen efter det med universel kærlighed, der er det grundlæggende
fundament for den åndelige sejrs overbygning. Kærlighed der ikke kender nogen
grænser, renser og helliggør sindet. Lad tankerne kredse om Gud, lad følelserne
og sindsbevægelserne være hellige og lad handlingerne og aktiviteterne være et
udtryk for uselvisk tjeneste. Lad på denne måde sindet, hjertet og hænderne være
gennemtrængt af det gode. Vidya må tage sig af denne sublimeringsopgave. Den
skal som det første bibringe en forståelse af tjenestens hemmelighed. Tjeneste
der udføres overfor andre skal skænke fuld glæde begge veje. Vidya må
understrege, at ingen skade, smerte eller sorg kan blive påført nogen i
tjenestens navn.
8:7 Mens Seva udføres, bør holdningen af at den udføres for ens egen
tilfredsstillelses skyld ikke besmudse den. Den bør udføres som en fundamental
del af selve livet. Det er Vidya’s kerne. På samme måde som mursten og mørtel er
nødvendige for et hus, der bliver bygget, er Vidya nødvendigt for
tjenesteaktiviteten. Den skal styrke jeres beslutning og rense jeres tanker, ord
og handlinger, så I kan udføre jeres pligter. En sådan Vidya er nøglen til
landets fremskridt.
8:8 Nøjagtigt hvad er hemmeligheden ved at kunne sikre fred og fremgang for
menneskeheden? Det er at udføre tjeneste overfor andre uden til gengæld at
forvente tjenester fra dem. Karma eller aktiviteter der binder, er et mægtigt
hurtigt voksende træ. Øksen der kan kappe rødderne af dette træ, er følgende: At
udføre enhver handling som en tilbedelsens handling for at lovprise Herren. Det
er den sande yajna, det vigtigste ritual. Dette offer fremmer og skænker Brahma
Vidya (viden om sandheden om Atma). Bemærk at higen efter at udføre seva skal
flyde i enhver af kroppens nerver, trænge ind i hver knogle og aktivere hver
celle. Dem der engagerer sig i åndelige øvelser (sadhana), skal have tilegnet
sig denne holdning overfor uselvisk tjeneste.
8:9 Seva er kærlighedens (prema’s) blomst, en blomst der fylder sindet med
henrykkelse. Uskadelighed er denne blomsts duft. Lad selv dine små handlinger
dufte af medfølelse og ærbødighed. Du kan være sikker på, at din karakter herved
vil skinne storslået. Den højeste glæde er tilfredshed. Hvor der ikke er
hårdhed, vil hellighed blomstre, og dyder vil florere. Der hvor grådighed
findes, vil moralsk fordærv sprede sig. Du skal fuldstændigt ødelægge
tilskyndelsen til at leve et isoleret liv, et liv ligesom en ensom tyr. Du skal
ikke nære et sådant ønske, ikke engang i drømme.
8:10 Vidya instruerer dig at huske på dig selv først. Transformer dig selv,
derefter kan du prøve at ændre andre; det er det råd, Vidya giver. Den falske
tilknytning til den objektive verden kan udryddes ved hjælp af uselvisk
tjeneste, der udføres som tilbedelse af Herren. Hengivenhed overfor fædrelandet
og fædrelandets kærlighed; disse bør betragtes som langt mindre værd end
kærlighed og hengivenhed til hele menneskeheden. Ægte hengivenhed (bhakthi) er
karakteriseret ved kærlighed overfor alle, til alle tider og overalt.
8:11 Din natur bliver røbet af dine handlinger, dit kropsprog, dit udseende, din
tale, dine madvaner, din påklædning og din måde at gå på. Vær derfor opmærksom
på, at du sikrer dig, at din tale, dine bevægelser, dine tanker og din adfærd er
i orden og fuld af kærlighed - altså sathwiske - og blottet for vildskab og
lunefuldhed.
8:12 Du bliver nødt til at udvikle ydmyghed nok til at tro på, at der findes
meget godt, du kan lære af andre. Din entusiasme, dine store ambitioner, din
beslutsomhed, din evne til at arbejde, din indsamlede viden, din visdom – disse
må relateres til alle andre og ikke benyttes alene for din skyld. Du bør tage
alle andre til dit hjerte. Også dine tanker bør have disse store linier som
forbillede.
8:13 Det at spise mad er et helligt ritual (yajna). Det bør ikke udføres i
stunder med bekymring eller følelsesmæssig anspændthed. Mad skal opfattes som
medicin for sygdommen sult og som livets næring. Du bør behandle alle de
besværligheder, du kommer ud for, som heldige muligheder for at udvikle
karakterstyrke og som noget, der gør dig skrappere med hensyn til at udvise
større dristighed.
8:14 Det er naturens karakteristika at manifestere sig som en mangfoldighed. Det
er det guddommeliges karakteristika at absorbere alt til en enhed. Så enhver der
har noget imod eller hader en anden, eller nedgør og rakker andre ned, er i
sandhed en tåbe; for derved kan hun ikke lide sig selv, og hun hader,
nedværdiger og rakker ned på sig selv. Blot er hun ubevidst om denne sandhed.
Vidya belærer mennesket at etablere sig selv i denne sandhed og den påviser den
underliggende guddommelighed.
8:15 I hjertets have skal du plante og pleje Guddommelighedens Rose, Ydmygelsens
Yasmin og gavmildheden som orkidéen. Enhver studerendes medicinskab skal
indeholde: skelneevnens beredvillige tabletter, selvkontrollens dråber og tre
pulvere: tro, hengivenhed og tålmodighed. Ved at anvende disse stoffer, kan de
studerende undgå den arvelige sygdom, der benævnes uvidenhed (ajnana).
8:16 Der findes mange destruktive kræfter i verden, men heldigvis findes der
sideløbende med dem også konstruktive kræfter. Dem der studerer Vidya, bør ikke
udvikle sig til mennesker, der tilbeder bomber og maskiner. De skal omdanne sig
selv til aktive personer, der tilbeder Madhava (Gud) og mantra’er. Autoritet og
magt er kraftfulde berusende midler. De forurener og forgifter mennesket, indtil
det er ødelagt. De frembringer ulykke. Men Vidya vil skænke mennesket glæde og
lykke.