<<   Kapitel 4  >>



4:1 Gennem påvirkning af de åndelige principper som Bharath (Indien) har værnet om, har landet gennem generationer skænket vedvarende fred og glæde til mennesker fra alle lande. Det ideal, som landet har stræbt efter, er: ”Lokaassamasthaah Sukino Bhavanthu” – ”Må alle eksistenser i alle verdener være lykkelige”.

4:2 Dette har været den indiske befolknings højeste mål. For at fremme og fuldende dette hellige ideal, har tidligere tiders regenter, rishi’er, grundlæggere af trosretninger, de lærde, de vise, gifte kvinder og mødre ofret og lidt meget. De har givet afkald på ære og berømmelse, og de har kæmpet for at holde fast ved deres overbevisning. De har formet deres liv i overensstemmelse med denne universelle vision.

4:3 Sjældne og værdifulde genstande er muligvis tiltrækkende på grund af deres ydre skønhed, men for de øjne der er oplyst af det åndelige lys, vil de forekomme at have en ubetydelig værdi. Fysisk charme og styrke kan aldrig overgå åndens charme og styrke. Rajasiske kvaliteter (lidenskab) frembringer egoisme og bliver identificeret overalt, hvor selviskhed og stolthed stilles til skue. Indtil denne måde at tænke og handle på bliver undertrykt, kan de Satwiske kvaliteter (godhed) ikke blive åbenbaret. Og når de Satwiske kvaliteter ikke er til stede, kan det guddommelige, Siva, Den Højeste Kraft, ikke blive formildnet, glædet og vundet.

4:4 Parvathi, datteren af Himalaya’s konge, var selve kulminationen af fysisk skønhed. På trods af det måtte hun erhverve Satwiske kvaliteter ved gennem intens askese at ødelægge stoltheden over sin personlige skønhed og medfødte egoisme. Hun var nødt til at skinne af åndelig skønhed. Legenden beretter, at Manmatha, Kærlighedens Gud, der planlagde udelukkende at fremvise Parvathi’s ungdommelige charme for Siva’s opmærksomhed, blev brændt til aske. Denne episode symboliserer det faktum, at guddommelig viden (Vidya) ikke kan erhverves, så længe man er fanget i egoismens bånd. Når du udstyrer dig med Vidya, vil stoltheden forsvinde.

4:5 Men nu til dags opfattes indbildskhed og stolthed som medfølgende ynder til den opnåede viden. Den opmærksomhed der tildeles en lærd person, der har forstand på forhold vedrørende den objektive verden, skal opgives. Først herefter kan den uforfalskede medfødte guddommelighed manifestere sig selv. Først da kan individets personlighed, der er Selvet, acceptere det guddommelige. Det ego, der er i brug, er Manmatha, ”det der bringer sindet i bevægelse”, og det må nødvendigvis forvandles til aske gennem sammenstødet med Det Guddommelige Klarsyn. Det guddommelige, Iswara, vil ikke give efter for fysisk charme, verdslig autoritet, muskelstyrke, intelligens eller økonomisk styrke. Det er den indre betydning af historien om Manmatha.

4:6 Parvathi gennemgik en ekstrem strenghed og underkastede sig (det vil sige hendes ego-bevidsthed) sol, regn, kulde og sult, for på denne måde at transformere sig. Til sidst accepterede Iswara (Siva) hende som Sin Halvdel! Det er det stadie i åndelig fremgang, der kaldes saayujya (forening). Det er det samme som moksha og mukthi, befrielse og udfrielse. Rent faktisk medfører Vidya ydmyghed, tolerance og selv-disciplin. Den ødelægger arrogance, misundelse og alle beslægtede fejl. En sådan Vidya er sand Atmisk Vidya.

4:7 Moksha betyder befrielse. Alle legemliggjorte væsener længes efter befrielse for den begrænsning, legemliggørelsen indebærer. Ethvert levende væsen er bestemt til at blive en mumukshu, det vil sige én, der aspirerer til befrielse, en ”overgivelses-aspirant”. Du må være en tyagi, én der er velbevandret i ikke-tilknytning. Det er den endelige sandhed, den ubestridelige sandhed. Dem der giver afkald på deres legeme og forlader dette sted, tager end ikke en håndfuld jord med herfra. Hvis du ikke selv lærer at give afkald, vil naturen lære dig det ved din død. Den vil lære dig behovet for og værdien af ikke-tilknytning og overgivelse. Så det er godt at lære denne lektie, før det sker. Den person der lærer og praktiserer denne sandhed, er i sandhed velsignet.

4:8 Ikke-tilknytning er den anden værdifulde evne, som Vidya bibringer. Tøm en krukke for det vand, der fylder den. Den himmel, som du kunne se i krukken som et spejlbillede eller en skygge, forsvinder også sammen med vandet. Men den virkelige himmel kommer nu ind i krukken. På tilsvarende måde gælder, at når det der er ikke-Atma opgives, så vil Atma være tilbage og befrielse vil blive opnået. Men det der skal opgives, er ikke objektive hindringer, overgivelsen skal være subjektiv. Mange oversætter thyaga (overgivelse) til at betyde enten at give noget væk, så som penge eller jord til velgørenhed, eller at udføre yajna eller yaga eller andre ceremonier der har karakter af ofringer eller at opgive sit kæreste eje og hjem, kone og børn og begive sig ud i skoven. Men thyaga betyder ikke sådanne handlinger, der ikke kræver den store karakterstyrke. Disse handlinger er ikke så vanskelige at gennemføre, som de formodes at være. Hvis du har lyst til det, kan du let gennemføre dem og opgive det, der nævnes i handlingerne. Den virkelige overgivelse består i at opgive sine ønsker og begær.

4:9 Dette er et menneskes eksistensberettigelse, formålet med alle dets anstrengelser. Det at opgive sine ønsker og begær betyder at opgive kødets lyst, grådighed, had og så videre. Opgivelse af ønsker og begær bør være den grundlæggende overgivelse. De øvrige følelser og sindsbevægelser er medfølgende reaktioner. Vi siger: ”Kokanda pani” (Han der i sin hånd har Kokanda-buen); men ordene forudsætter, at han også har pilene i sin hånd. Buen forudsætter også pilen. På samme måde forudsætter ønsker og begær tilstedeværelsen af kødets lyst, vrede, grådighed osv. De sidstnævnte er formelig porte til helvede. Misundelse er tværstangen, stolthed er nøglen. Lås op og løft tværstangen væk - så kan du komme ind.

4:10 Vrede vil forurene den visdom, en person har opnået. Tøjleløst begær vil fordærve alle hendes handlinger; grådighed vil ødelægge hendes hengivenhed og pligttroskab. Begær, vrede og grådighed vil underminimere menneskets karma, jnana (viden/visdom) og bhakthi (hengivenhed) og gøre det til en tølper. Men den grundlæggende årsag til vrede er ønsker og begær, og disse er konsekvensen af uvidenhed (ajnana). Så det du skal blive af med, er denne grundlæggende uvidenhed.

4:11 Uvidenhed er det, der karakteriserer et dyr (pasu). Hvad forstås der ved et dyr? ”Pasyathi ithi pasuh”. Det vil sige, at det der har det udadrettede syn og accepterer, hvad det ydre syn gengiver, er pasu’en. Det indre syn vil føre et menneske til Pasupathi - alle levende væseners Herre, pasu’ernes Herre. Den der ikke har kontrol over sanserne, er pasu. Pasu’en har medfødte skadelige kvaliteter. Ligegyldigt hvor meget du forsøger at eliminere dem, så kan de ikke blive transformeret på kort tid. Pasu’en kan ikke blive fri for dem. Det har ikke evnen til at forstå betydningen af de råd, det modtager. Vi opdrager måske en tigerunge både effektivt og omhyggeligt, og træner den til at være mild og lydig. Men når den bliver sulten, vil den udelukkende finde smag i råt kød, den vil ikke spise grøntsager og kartofler! Men mennesker kan blive uddannet til noget bedre. Derfor erklæres det i de hellige skrifter: ”For alle levende væsener er fødslen som menneske en sjælden bedrift”. Mennesket er i sandhed det heldigste og mest hellige blandt dyr, for dets medfødte kvaliteter kan blive forædlet. Den der er født som pasu, kan gennem egen indsats og træning ophøje sig til Pasupathi.

4:12 Et liv der leves uden kontrol over ens sanser, fortjener ikke navnet. Mennesket er blevet udstyret med mange evner, og hvis det ikke, ved hjælp af disse evner, kontrollerer sine sanser og styrer dem ordentligt, er de år det lever spildte. Vidya eller gyldig uddannelse hjælper mennesket til at opnå succes med at mestre denne proces. Vidya skænker vinaya - uddannelse fremmer ydmyghed. Gennem ydmyghed opnår du retten til at engagere dig på arbejdsmarkedet. Denne bemyndigelse skænker velstand. En velstående person har kapaciteten til velgørenhed og til en korrekt levevis. En rigtig levevis kan skænke glæde til tid og evighed.