<<
Kapitel 18 >>
18:1 Lærerne åbenbarer retningen og målet. De studerende anlægger vejen og
tilrettelægger rejsen ind i fremtiden. Menneskehedens evne og styrke, position
og status er formet og er blevet fremmet alt efter deres læreres kvalitet og
karakter. Karakter er menneskets adelsmærke. Lærerne skal tilegne deres
undervisning og viden til den store opgave, det er at hæve eleverne op på højere
niveauer med hensyn til viden og handling. De dyder de hjælper med at indskærpe
hos deres elever, er også grundlæggende for højnelsen af samfundet. Når dyder er
rodfæstet i hjertet, skinner mennesket i sin fulde glans. Et liv uden en god
karakter er en helligdom uden et lys, en mønt der er forfalsket, en drage med en
knækket snor.
18:2 Lærere der underviser med tankerne på den løn, de får, og studerende der
lærer med tankerne på det arbejde, de måske kan skaffe sig, følger begge
forkerte veje. Rent faktisk er det lærerens opgave at frigøre sig fra sin pligt
til at instruere og i stedet inspirere de studerende, så de udvikler deres
latente talenter, så de gør fremskridt i forbindelse med at udnytte deres evner
fuldt ud. Den studerendes opgave er at åbenbare det guddommelige i sig og
udruste sig med evner og viden, så hun kan tjene samfundet.
18:3 Mennesket er begavet med tre redskaber: Sindet der medfører, det kan tænke;
evnen til at tale der gør det i stand til at kommunikere sine tanker; evnen til
at handle gennem hvilken det kan effektuere sine tanker - alene eller med andre,
for sig selv eller for andre. Sindet konstruerer tanker, der enten er nyttige
eller skadelige. Sindet kan føre mennesket til trældom, til dybere indvikling i
begær og skuffelser. Det kan føre mennesket til frihed, ikke-tilknytning og til
at være fri for begær. Sindet er et bundt sympatier og antipatier. Sindet
(manas) er manana’s sæde (der hvor man tygger drøv på sanselige og mentale
erfaringer).
18:4 Sindet er engageret i to aktiviteter: Planlægning og dialog. De følger
begge forskellige retningslinier. Planlægning i forbindelse med at være stærkt
optaget af at løse de problemer, der fremstår lyslevende i sindet. Dialog
mangedobler problemerne og forvirrer løsningerne, idet den forårsager forvirring
og godkender forkerte og ødelæggende metoder at løse dem på. Den indre samtale
og polemiske snakken fortsætter fra morgen til aften, indtil søvnen overtager
sindet. Dette forårsager dårligt helbred og en tidlig overgang til alderdom. De
emner snakken drejer sig om, er for det meste andres fejl og svagheder og deres
held og uheld. Denne evindelige dialog er grundlaget for alle menneskets
elendigheder. Den dækker sindet med tykt mørke. Den vokser meget hurtigt vildt,
og undertrykker menneskets virkelige værd.
18:5 Den ”snakken” der fylder sindet i løbet af den vågne periode, bliver endog
stædigt ved i drømme og frarøver mennesket den hårdt tiltrængte hvile. Essensen
af alle disse bekymringer er sandt at sige: Intet! Ingen ting! Intet menneske
kan kalde sig selv for fuldstændig eller fri, medmindre det får held med at
stoppe dette onde.
18:6 Upanishad’erne kundgør, at man kan anvende bestemte helbredende åndelige
øvelser (sadhana’er) til at komme af med denne hindring for indre fred. Den
først sadhana er pranayama, regulering af åndedrættet. Pranayama er ingen
gymnastisk eller drabelig øvelse. Indåndingen af luft er pooraka; udåndingen er
rechaka. Tilbageholdelsen mellem disse er kumbhaka. Sindet skal koncentrere sig
om tilbageholdelsesperioden og om indåndings- og udåndingsprocessen. Når
opmærksomheden er fokuseret på denne måde, vil den indre samtale om andre
irrelevante emner slutte, og du vil erhverve dig mental styrke.
18:7 Den anden sadhana er: Fordybelse i karma, velgørende aktiviteter – det vil
sige tjeneste til andre mennesker, tjeneste der vil hjælpe med at formindske
ego-følelsen, handlinger der er gode og guddommelige. Når dine tanker er
beskæftiget med sådanne aktiviteter, vil sindet vende sig væk fra den samtale,
det ellers hengiver sig til.
18:8 Desuden er følgende åndelige øvelser blevet anbefalet og foreskrevet af de
hellige skrifter: At lytte til åndelige råd (sravana); at reflektere over
åndelige anvisninger (manana); at opdage måder og metoder til at bestyrke troen
på Ånden (nididhyasana) tillige med gentagelse af Guds Navne (japa) og
tilbagetrækning af sindet fra sanselige sysler (thapas). Øvelserne anbefales
først og fremmest til at bringe denne mentale snakken, denne indre samtale, til
tavshed. Man skal ikke udføre øvelserne for at nå Virkeliggørelsen, de er mere
tænkt som værende en forberedelse på at opnå Virkeligheden. For det er
udelukkende, når sindet er renset og klaret, at det kan udføre en sådan
dybsindig opgave. Først da kan de lektier, der er lært, og de erfaringer der er
gjort, blive rene og uplettede.
18:9 Det andet redskab mennesket er blevet givet for at højne sig selv, er tale
– anvendelsen af ord. Tale er behæftet med en kolossal kraft. Når vi via tale
kommunikerer noget til en person, der forstyrrer hendes balance eller påfører
hende sorg, tapper ordene hende fuldstændigt for hendes fysiske kræfter og
mentale mod. Hun falder til jorden, ude af stand til at stå oprejst. Når vi på
den anden side via ord kommunikerer noget glædeligt eller uventet opmuntrende,
får hun en elefants kræfter. Ord koster ikke noget, men de er uvurderlige. Så de
må anvendes med omhu. De skal ikke anvendes til sladder, der er ufrugtbar; men
udelukkende til rene og frugtbare formål. Oldtidens mennesker anbefalede
tavshedsløfte for at rense talen for dens ondskab. Et sind der er vendt indad
mod det indre syn af Gud, og tale der er vendt mod det ydre syn af Gud, vil
begge fremme åndelig styrke og succes.