<<   Kapitel 13  >>



13:1 Studerende! Personen uden alder, der er hinsides illusion og mørke, må erkendes af hvert enkelt menneske gennem dets egne anstrengelser. I er blevet født som arvtager til tilstanden af evig lyksalighed. I er Herrens højt elskede børn! I er lige så rene og hellige som luft. Fordøm ikke jer selv som syndere. I er løveunger, ikke får. I er udødelighedens små bølger, ikke kroppe sammensat af vand. Materielle genstande eksisterer for at tjene jer og adlyde jeres befalinger; I bør ikke tjene dem og adlyde deres befaling.

13:2 Tro ikke at veda’erne fastlagde et bundt skræmmende regler, vedtægter og love. Hver og én af dem er blevet fastlagt af Herren, lovgiveren. Alle elementer i kosmos, alle partikler alle vegne, handler hvert øjeblik, som Han har beordret. Det er, hvad veda’erne informerer jer om. Ingen tjeneste kan være højere og mere gavnlig end at tjene en sådan Gud. Du må tilbyde Ham kærlighed, mere kærlighed end du føler overfor andet i denne og den næste verden. Han må elskes som Den Eneste Ene. Med en sådan kærlighed må Han erindres og forgudes. Det er frugten, som sand uddannelse skal resultere i.

13:3 Lotusbladet fødes under vandet; det flyder på vandet; men det bliver ikke vådt. På samme måde bør også mennesket være i verden, i den, ved den, for den; men ikke af den. Det er det specielle træk ved højere uddannelse - at forberede dig til denne rolle.

13:4 Det vil sige, at dit hjerte skal være fordybet i det guddommelige, og hænderne skal have travlt med arbejde. Sådan skal mennesket leve på Jorden. Kærlighed bør ikke udarte sig til en artikel, der handles med. Kærlighed fuldbyrder sig selv i kærlighed. Hindu religionen prøver ikke, gennem konflikter og stridigheder, at stifte en lære eller en teori. Den søger at udtrykke alle teorier og doktriner ved hjælp af erfaringens drøje hug.

13:5 Træet bliver bedømt på dets frugter. Adfærdsregler, åndelige øvelser og kærlighedens tilkendegivelser har alle umådelige kræfter, der fremmer menneskets fremskridt.

13:6 Ifølge store mænds og Indiens åndelige læreres synspunkt gør mennesket ikke fremskridt fra usandhed til sandhed, men fra den delvise sandhed til den fulde sandhed. Enhver individuel Atma kan kaldes for en Garuda fugl. Den stiger højere og højere op, og idet den derigennem samler overnaturlig styrke, når den til sidst op til Solens himmellegeme med ubegrænset pragt og majestætisk udstråling.

13:7 Skabelsens grundlæggende sandhed er enheden i mangfoldigheden. Det blev forstået af indere. Alle andre religioner har accepteret bestemte faste læresætninger og bygget et system ud fra disse. De er tilfredse med tilvejebringelsen af sådanne religiøse grupper. De udtænkte måder at dyrke deres Gud på. De fandt frem til, hvordan de vil holde andagt og hvordan de vil tilbede deres Gud. De følelser og sindsbevægelser de fastlagde som værende gyldige og værdifulde, lå til grund for deres beslutninger. Den tjeneste enhver religion tilbyder menneskeheden, er at udvide menneskets bevidsthed ud over den materielle sfære og tænde den gnist af guddommelighed, der allerede er i det. Bharatha’ernes måde at tilbede på er baseret på bevidstheden om, at Den Ene manifesterer sig gennem mange adskilte former og mange adskilte kvaliteter, når Den bliver konfronteret med mange adskilte situationer og forhold. Så Bharatha’erne har den intelligente tolerance, blandt alle verdens mennesker, at bekendtgøre til alle verdenshjørnerne, at Gud eksisterer og kan erkendes i enhver religion. Det er deres specielle gode skæbne.

13:8 En af livets grundlæggende regler er ikke at skamme sig over sine forfædre. Efterhånden som du læser mere og mere om fortidens historie, og efterhånden som du mere og mere visualiserer den tids menneskelige forhold, må din stolthed nødvendigvis stige. Lad troen på dine forfædres enestående bedrifter flyde i og give blodet i dine årer energi. Lad denne tros styrke give din krop, sind og ånd en tilsvarende styrke. Frugten af ægte Vidya er erkendelsen af, at ethvert samfund og enhver religion, ud over at de udgør en grundliggende enhed, har noget helt særegent at tilbyde.

13:9 Rent faktisk har intet land i historien været udsat for så skrækkelige ulykker og lidt over fremmede herskere i så lang tid som Indien. På trods af det er bharatha’erne rede til frimodigt at møde enhver ny ulykkevarslende storm. Årsagen er, at deres liv stadigt er mere eller mindre fast forankret i de gamle idealer. Denne forankring har været det faste grundlag for deres måde at leve på. Tro på Gud er tro på Atma. Uden nogen tøven tror de, at det er denne tro, der har vejledt og beskyttet dem.

13:10 Disse vejledningsprincipper om bharatha’ernes liv var ikke begrænset af landets geografiske grænser. Ligegyldigt om dette lands befolkning ønsker det eller ej, bliver principperne spredt til andre lande. Disse principper forvandler de andre landes litteratur ved at indgyde deres værdier i deres tanker og følelser.

13:11 Naturvidenskaberne kan udelukkende tilvejebringe mad, klæder og lignende goder. Alene åndelig videnskab kan tilføje Selvet styrke og standhaftighed. Studerende burde være ekstra opmærksomme på dette faktum. Overvej hvilken gavn mad, klæder og sådanne goder er til, selv om der er masser af dem, hvis du ikke har nogen styrke eller standhaftighed i dig.

13:12 Desuden gælder, at når der er behov for at fremme nationens velstand, skal du af ren og skær nødvendighed samle alle de åndelige ressourcer du kan. I fortiden var behovet kendt, og bestræbelser blev gjort for at dække behovet. Også i fremtiden skal dette behov mærkes og blive dækket. Det vil sige, at alle de åndelige tilbøjeligheder, overbevisninger og tilskyndelser, der nu er svage og spredte, må forenes og forstærkes.

13:13 Bharatha’ernes religions enestående træk danner dens solide grundlag. De er så udstrakte som himlen og så evige som naturen. Som en del af religionen findes tro og persondyrkelse som grene på et træ. Du bør ikke fordømme dem som værende forkerte. Men ingen gren bør kæmpe mod en anden eller konkurrere med hinanden. Når det sker, vil træet blive ødelagt, og det vil ende i undergang. Når trosretninger forfalder til konkurrerende rivalisering, bliver religionen fordærvet, og verden bliver ødelagt. ”Ekam Sath; Vipraah Bahudhaa Vadanthi”. (Udelukkende En eksisterer; den kloge beskriver Den på mange måder).

13:14 I har muligvis alle forskellige ideer om Guds natur og karakteristika samt former og kvaliteter. Én tror måske, at Gud har kvaliteter og form som et menneske. En anden tror måske på en Gud, der er fri for menneskelig form og kendetegn, men alligevel manifesterer sig i legemer. Andre tror måske på Gud som fuldstændig uden form. Enhver af disse kan i veda’erne finde erklæringer, der støtter deres synspunkt. For alle har tro på Gud, det vil sige på En Mystisk Kraft (Sakthi), der er kilden, støtten og underholdet til alt. En kraft der indbefatter alt. Det er den sandhed, der er uddybet og erklæret i veda’erne.